יום רביעי, 20 ביוני 2012

כמה זמן שימשו החותמות מטיפוס גשר?

מבוא
ביום 29 בדצמבר 1994 שלח משרד הדואר המרכזי בעזה פאקס ובו הוצגה לראשונה סדרת החותמות העתידות להיכנס לשימוש ביום 1 בינואר 1995. בהודעה נכללו 15 חותמות מטיפוס "גשר" (Bridge Type) וחותמת ביול אחת (קישור אל המסמך המקורי). 

בנוסף לחותמות שפורטו בהודעה זו נכנסו לשימוש בתחילת ינואר 1995 שתי חותמות נוספות, "עזה 3" ו-"עזה 4" (קישור לרשימת החותמות).


השימוש בחותמות
מאז תחילת ינואר 1995 שימשו חותמות הגשר במגוון התפקידים הרגיל, הן כחותמות ביטול, הן כחותמות הגעה והן כחותמות מעבר. בנוסף ניתן למצוא אותן על טפסים שונים דוגמת קבלות של דואר רשום.


החלפת חותמות הגשר בחותמות מתכת
החותמות מטיפוס גשר היו זמניות ושימשו פרק זמן קצר בלבד, כחודשיים עד שלושה חודשים. בתחילת חודש פברואר 1995 החלה בהדרגה החלפתן בחותמות מתכת מאיכות מעולה שיוצרו בגרמניה (קישור לרשימת החותמות).

בכל בית דואר ברצועת עזה וביריחו בו נכנסה לשימוש חותמת המתכת, היא החליפה את קודמתה. לא ברור אם חותמת הגשר הועברה לארכיון מרכזי או נותרה בחדר אחורי בסניף הדואר, אולם בכל מקרה השימוש בה הופסק לחלוטין.

בשני מקרים נמצאו דוגמאות לשימוש פילטלי מאוחר בחותמות גשר, כחמש שנים לאחר הוצאתן משימוש. חריגים אלו מעידים על הכלל, וסביר כי הטבעות אלו בוצעו כמחווה לאספן תוך שימוש בחותמות שנלקחו מהמקום בו אוכסנו.

ניתן לשער כי חל עיכוב כלשהו בהכנת חותמות המתכת אשר הוזמנו בגרמניה, ולכן, על מנת שלא לשבש את הפעלת בתי הדואר במועד שתוכנן, התבקשה מצרים לספק כפתרון ביניים את חותמות הגשר.    


בית הדואר של חוזעה
ביום 18 בינואר 1996 הוכנסה לשימוש ביישוב חוזעה שברצועת עזה חותמת דואר חדשה מטיפוס גשר. היה זה מקרה חריג בו החליפה חותמת מטיפוס גשר את חותמת המתכת אשר הוכנסה לשימוש בעת פתיחת בית הדואר, בחודש אוקטובר 1995.

לא היה כל פרסום שפרט את הסיבה להוצאת חותמת המתכת משימוש והחלפתה בחותמת מטיפוס גשר. עם זאת, בחינת הכיתוב על חותמת מאפשר להציע הסבר אפשרי להחלפה.

בהכנת חותמת המתכת בגרמניה חל שיבוש בדרך בה נרשם שמו של היישוב באותיות לועזיות, ובמקום KHUZA'A נרשם KZAZAH. החותמת השגויה נותרה בשימוש פרק זמן מסוים והוחלפה בחותמת מטיפוס גשר.

חותמת הגשר של חוזעה היא המקרה היחיד בו חותמת מטיפוס גשר היוותה חותמת קבע. היא המשיכה לשמש את סניף הדואר של חוזעה כעשר שנים, עד החלפתה בחותמת מטיפוס חדש בשנת 2006.  





 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה